Communities of Practice in Teaching Business Interaction — a Video-Based Role-Play Assignment

Authors

  • Anne-Maria Holma University of Vaasa
  • Anni Rajala University of Vaasa
  • Merja Koskela University of Vaasa

Keywords:

communities of practice, role-play, student-produced video, peerassessment

Abstract

Tässä artikkelissa tarkastelemme käytäntöyhteisön näkökulmasta monivaiheista kurssitehtävää, jossa opiskelijat harjoittelevat liike-elämän vuorovaikutustaitoja asiakas- ja myyjäyrityksen välisessä neuvottelutilanteessa. Tavoitteena oli selvittää, miten käytäntöyhteisö tukee teorioiden oppimista ja viestintätaitoja. Tutkimuksen aineisto koostui kurssiin liittyvistä etnografisista seurantadokumenteista ja opiskelijoiden reflektioteksteistä. Tehtävässä yhdistyivät roolipeli, opiskelijoiden tuottamat videot sekä vertaisarviointi. Tehtävänantoa testattiin kahdella maisterivaiheen opiskelijaryhmällä, jotka suunnittelivat roolipelin ja nauhoittivat sen videolle. Viestintätieteiden opiskelijat tekivät roolipelistä vertaisarvioinnin. Tehtävään sisältyi työpaja, itsenäistä työskentelyä, ja ryhmätapaamisia. Opiskelijat pitivät tehtävää hyödyllisenä teorioiden oppimisen ja niiden käytäntöön soveltamisen kannalta. Lisäksi opiskelijapalautteesta tehdyn analyysin perusteella kurssilla opittiin neuvottelutaitojen lisäksi muita työelämätaitoja kuten ajanhallintaa, projektinhallintaa, kulttuurienvälistä ymmärrystä ja vuorovaikutteista viestintää. Erityisesti yksityiskohtaisten ja selkeiden ohjeiden, pääkäsitteiden selittämisen ja vertaisarvioinnin käytänteiden tärkeys korostui Kannustamme opettajia soveltamaan käytäntöyhteisöjen hyödyntämiseen perustuvia tehtäviä kursseilla, joihin sisältyy liike-elämän vuorovaikutustaitojen opettamista. Tällaisten tehtävien avulla voidaan opettaa tehokkaasti teorioita ja työelämäntaitoja, ja saadaan vaihtelua luentoihin ja kirjallisiin tehtäviin.
Section
Articles

Published

2018-12-31