Propaganda, aikamme uusi sodankäyntiväline

Kirjoittajat

  • Olavi Huhtala Pääesikunta

Avainsanat:

Propaganda, psykologiset operaatiot

Abstrakti

"Tosin meillä Suomessa puolustusvoimiemme rauhanaikainen propaganda eräistä vaatimattomista pikkuyrittelyistä huolimatta on toistaiseksi jäänyt aivan lapsipuolen asemaan, vaikka juuri meillä, missä puolustusvoimilla on voitettavana venäläisten aikaisen vieraan sotalaitoksen synnyttämä antipatia, tarvittaisiin voimakasta propagandaa, jotta saataisiin puolustusvoimamme koko kansan lempilapseksi ja ylpeydeksi." Tämä johdannon teksti osoittaa tuolloisen propagandaan liittyvän tilanteen. Artikkelissa rajataan käsittely vain hyökkäävän sotapropagandan tarkasteluun, todeten sen tarkoituksena olevan vihollisen henkisen vastustuskyvyn murtamisen. Toimintaa käsittelevässä luvussa käsitellään valmistautumista ja propagandan käyttöä esimerkein valaistuna.
Kolmas luku käsittelee järjestelyjä ensimmäisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen. Tarkastelussa käsitellään muun muassa eri maiden järjestelyperiaatteita ja otetaan esimerkkinä englantilaisten luoma, hyvin toiminut järjestelmä tarkempaan tarkasteluun. Maailmansodan jälkeisen ajan järjestelyistä käsitellään Neuvostoliiton toimintaa , koska "tämä järjestely tietenkin myöskin kiinnostaa meitä eniten". Neljäs luku käsittelee propagandakeinoja, ottaen tarkasteluun esimerkeillä havainnollistettuna monimuotoiset painotuotteet ja niiden levittämiskeinot. Luvun lopussa tarkastellaan myös henkilökohtaista propagandaa. Viimeisessä luvussa tarkastellaan propagandan merkitystä maailmansodan aikana ja sen jälkeen. "Tulevaisuuden sota ratkaistaan yhtä hyvin sanan kuin aseen voimalla, yhtä suuressa määrin rintaman takana kuin rintamalla"

Tiedostolataukset

Julkaistu

1936-01-01

Viittaaminen

Huhtala, O. (1936). Propaganda, aikamme uusi sodankäyntiväline. Tiede ja ase, 4(4), 175–210. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47280

Numero

Osasto

Artikkelit