Korkeimman maanpuolustusopetuksen päämäärät sekä tarve, mahdollisuudet ja järjestely meillä
Avainsanat:
Maanpuolustusopetus, SuomiAbstrakti
Artikkelin johdannossa todetaan, että tuleva sota asettaa valtakunnan sodanjohdolle uusia ja erityisiä pätevyysvaatimuksia. "Tutkielman tarkoituksen on selvittää, onko meillä ryhdytty sellaisiin toimenpiteisiin, että sodanjohdollamme olisi tarpeen tullen mahdollisuudet täyttää nämä vaatimukset." Tavoitteena on tarkastella korkeimman maanpuolustusopetuksen ajankohdan järjestely sekä onko järjestely ja opetus vaatimuksia vastaava. Perustaksi artikkelissa luodaan aluksi lyhyt katsaus sodankäynnin luonteeseen ja sen siviili- ja sotilasjohdolle asettamiin vaatimuksiin. Lisäksi tarkastellaan siviili- ja sotilasjohdon yhteistoiminnan välttämättömyyttä. Esimerkkinä korkeimman maanpuolustusopetuksen järjestelyistä esitellään Ruotsissa käytössä oleva järjestely. Tutkielman pääpaino on positiivisen ehdotuksen esittämisessä korkeimman maanpuolustusopetuksen järjestelyksi. "Jotta päädyttäisin olosuhteissamme onnistuneempaan ratkaisuun, on katsottu välttämättömäksi käsitellä ne eri päämuodot opetuksen järjestelyiksi, joiden toteuttaminen on mahdollisuuksiemme rajoissa." Artikkelin lopussa tarkastellaan yksityiskohtaisemmin muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulua erillisenä korkeakouluna ja opetuksen järjestämistä Sotakorkeakoulun yhteydessä.Johtopäätöksissä todetaan, että vaikka olemme jo myöhässä "Etsikkoaikamme ei ole vielä kuitenkaan kulunut umpeen, joten ennätämme puutteellisuudet korjata, kunhan vain kiireesti ryhdymme työhön."
Tiedostolataukset
Julkaistu
1957-01-01
Viittaaminen
Rusama, H. S. (1957). Korkeimman maanpuolustusopetuksen päämäärät sekä tarve, mahdollisuudet ja järjestely meillä. Tiede ja ase, 15(15), 50–76. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47379
Numero
Osasto
Artikkelit