Kuvantulkinnan ja sen opettamisen välineistö ja metodiikka
Avainsanat:
Kuvantulkinta, opettaminen, välineistö, menetelmätAbstrakti
Johdannossa todetaan, että puolustusvoimien voimassa oleva Tiedustelukuvausopas käsittelee kuvantulkintaa ja sen opettamista. "Kuitenkin tämä ohje keskittyy pääasiassa tiedustelukuvaukseen tulkinnan jäädessä vähempään. Puolustusvoimiltamme puuttuu näin ollen ohjesääntö tai oppikirja, joka käsittelee nimenomaan kuvantulkintaa." Artikkelin tarkoituksena onkin olla yleistutkimus kuvantulkinnasta ja sen opettamisesta. "Tutkimuksessa kuvantulkintaa ja sen opettamista on käsitelty sotilaalliselta kannalta ja tarkasteltu useimmiten ns. taktista eli taistelukentälle ja taisteluihin välittömästi liittyvää toimintaa."Ensimmäinen luku tarkastelee kuvantulkitsijan koulutukselle asetettavia opetustavoitteita. Siinä käsitellään oppilaiden valintaa ja opetustavoitteita. Toisessa luvussa, "Kuvantulkinnan metodiikka", käsitellään tulkittavalle materiaalille asetettavia vaatimuksia ja kuvantulkinnan teoriaa. Lisäksi selvitetään valokuvan, lämpökuvan ja tutkakuvan tulkintaperusteita. Seuraavassa luvussa tarkastellaan kuvantulkinnan välineistöä ja siihen liittyvää teoriapohjaa. Viimeisessä kuvantulkinnan opettamista käsittelevässä luvussa muun muassa käsitellään opetusohjelmia, teorian opetusta ja tunnistuskuvastoja sekä tulkintaharjoituksia ja luentorunkoja. Yhdistelmässä todetaan muun muassa, että "Vaikka edellä onkin puututtu useisiinkin puolustusvoimiemme piirissä tapahtuvan kuvantulkinnan ja sen koulutuksen epäkohtiin, on syytä lopuksi todeta, että suomalainen kuvantulkinta yleensä ja taktillinen kuvantulkinta erityisesti
on kansainvälisesti vertailukelpoisella tasolla."
Tiedostolataukset
Julkaistu
1979-01-01
Viittaaminen
Vuolevi, M. (1979). Kuvantulkinnan ja sen opettamisen välineistö ja metodiikka. Tiede ja ase, 37(37), 199–243. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47596
Numero
Osasto
Artikkelit