Virtuaalitekniikka ja sen käyttömahdollisuuksia
Avainsanat:
Virtuaalitekniikka, käyttömahdollisuudetAbstrakti
Artikkelin alkusanoissa todetaan, että "Todellinen maailma ja virtuaalimaailma pystytään yhdistämään niin, että siellä liikkuva ihminen ei itse pysty erottamaan kummassa hän milläkin hetkellä on. Tietotekniikan huikea kehittyminen jamultimedian leviäminen koteihin ovat vain nopeuttaneet kehitystä ja käyttöönottoa. Virtuaalitekniikassa ja virtuaalisissa ympäristöissä. kuten lähes kaikilla muillakin aloilla, kehittyneimmät ja edistyksellisimmät sovellukset löytyvät sotilassektorilta." Ensimmäisessä luvussa selvitetään virtuaalitekniikan sisältöä ja keinoja luoda todentuntuisia aistimuksia. Virtuaalisuuden aikaansaamista käsiteltäessä todetaan, että interaktiivisuus on yksi sen kulmakivistä. Lisäksi esitellään erilaisia ratkaisumalleja paikkasensoreita varten, ohjauspallojen toimintaperiaatteita sekä datahansikkaiden rakennetta ja toimintaperiaatteita.
Seuraavassa luvussa selvitellään, miten näkymän toteutus hoidetaan virtuaaliympäristössä ja luodaan ääniefektit. Virtuaalitekniikan sovelluksia esiteltäessä, käsitellään erikseen siviilikäyttöön ja sotilaskäyttöön tarkoitettuja sovelluksia. Lisäksi tarkastellaan suunnitteluasteella olevia järjestelmiä, kuten esimerkiksi henkilön täydellistä virtuaalista siirtymistä paikasta toiseen tai kyberavaruudessa toimivaa virtuaalista komentokeskusta. Artikkelin lopussa todetaan, että nykytietämyksen mukaan suurimmaksi ongelmaksi muodostuu taistelukentän alhainen tiedonsiirtokapasiteetti. Lopuksi kirjoittaja toteaa, että " Suomessa puolustusmäärärahat eivät mahdollista ainakaan laajaa kehitystyötä. Meidän olisikin huolella keskityttävä seuraamaan alan kansainvälistä kehitystä niin, että uusin tieto on hallussamme."
Tiedostolataukset
Julkaistu
1996-01-01
Viittaaminen
Salo, A. (1996). Virtuaalitekniikka ja sen käyttömahdollisuuksia. Tiede ja ase, 54(54), 131–152. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47785
Numero
Osasto
Artikkelit