Sotilasjohtamisen tutkimuksesta ja koulutuksesta
Avainsanat:
Sotilasjohtaminen, syväjohtaminen, tutkimus, koulutusAbstrakti
Artikkelin alussa todetaan, että Sotatieteelliseen Seuraan on perustettu johtamisen jaosto. Kirjoittaja toteaa, että artikkelissa käsitellään johtamisen, sotilas johtamisen ja erityisesti sotilas johtamisen kouluttamisen tutkimusta. "Uuden johtajakoulutusohjelmamme sisältöihin viitaten tarkastelen erikseen muutamia sellaisia kiinnostavia näkökulmia, joita ei ole käsitelty kuluvana vuonna ilmestyneissä perustutkimuksissa ()." Johtamisen tutkimuksen lähihistoriaa esiteltäessä, tarkastellaan muun muassa persoonallisuus- ja tilanneteorioita, yhdistettyjä teorioita, humanistisia teorioita, johtamisen uusia paradigmoja ja niiden tieteellisestä sekä johtajakoulutuksen näkökulmasta.Seuraavassa luvussa, "Syväjohtaminen", selvitetään käsitteen sisältöä ja syväjohtamisen merkitystä sotilasorganisaatiossa. Lisäksi tarkastellaan sotilasjohtamisen kokonaisuutta, johtajuuden epäsuoraa vaikutusta sekä syväjohtamista pienryhmissä sekä projektiryhmissä. Luvun loppuosassa tarkastellaan muun muassa teemoja; syväjohtaminen ja päätöksentekoprosessit, syväjohtaminen ja laatu, muutoksen ja kehittymisen strategioita, syväjohtajan minäkäsitystä sekä karisma ja syväjohtaminen. Kolmannessa luvussa käsitellään sotilasjohtamisen tutkimusta Suomessa. Siinä esitellään uusi johtajakoulutusohjelma, selvitetään johtamisen tutkimuksen vaikeuksia, tarkastellaan upseeria sotilasjohtamisen tutkijana sekä koulutustason merkittävyyttä. Päätännän aluksi todetaan, että "Uusittu johtajakoulutusohjelma on alusta alkaen nähty kokonaisvaltaisena kasvatusjärjestelmänä, jolla on myös yhteiskunnallisia vaikutuksia."
Tiedostolataukset
Julkaistu
2000-01-01
Viittaaminen
Nissinen, V. (2000). Sotilasjohtamisen tutkimuksesta ja koulutuksesta. Tiede ja ase, 58(58), 30–58. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47829
Numero
Osasto
Artikkelit