Strategiset (keskityskuljetuksiin ja suuriin ryhmitysmuutoksiin liittyvät) joukkojen siirrot viime sodissamme
Avainsanat:
Kuljetukset, joukkojen siirrot, talvisota, jatkosota, logistiikkaAbstrakti
Johdannon mukaan artikkelin tavoitteena on, " että meilläkin pyritään saamaan viime sotien aikaisista suurista joukkojen siiroista irti kaikki myönteiset ja kielteiset kokemukset ja tekemään niiden perusteella - muuttuneet olosuhteet huomioon ottaen - asianmukaisia johtopäätöksiä tulevaisuuden varalle". Käsittelyn painopiste kuljetusten johtamisessa sekä kuljetusmahdollisuuksissa. Johdannossa määritetään käsite strategiset siirrot. Toisessa luvussa tarkastellaan eri kuljetusmuotojen merkitystä ennen talvisotaa, tuoden esille kalustojen lukumääriä ja kuljetusmääriä sekä ratatöitä.Kolmannessa luvussa käsitellään keskityskuljetuksia vuonna 1939, tarkastellen ensin keskityssuunnitelmia ja sen jälkeen rautatiekuljetusten suunnitelmia, valmisteluja ja toteuttamista. Lopuksi esitetään eräitä havaintoja keskityskuljetusten suorittamisesta syksyllä 1939 sekä muiden kuljetusmuotojen hyödyntämistä. Neljäs luku käsittelee keskityskuljetuksia 1941. Rautatiekuljetusten puitteissa tarkastelussa ovat rautateiden suorituskyvyn kohottaminen, kuljetussuunnitelmat taulukoineen, keskityskuljetusten toteuttaminen sekä saksalaisten joukkojen kuljetukset. Luvun lopussa käsitellään lyhyesti tiekuljetuksia ja vesikuljetuksia. Seuraavassa luvussa esittelyssä ovat ryhmityskuljetukset Suomen sodissa 1939-45 operaatioiden eri vaiheissa. Artikkelin lopun tiivistelmässä muun muassa todetaan, että "strategisissa joukkojen siirroissa turvauduttiin viime sotiemme aikana käytännöllisesti katsoen miltei yksinomaan rautateihin".
Tiedostolataukset
Julkaistu
1962-01-01
Viittaaminen
Sarmanne, K. (1962). Strategiset (keskityskuljetuksiin ja suuriin ryhmitysmuutoksiin liittyvät) joukkojen siirrot viime sodissamme. Tiede ja ase, 20(20), 91–161. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/47426
Numero
Osasto
Artikkelit