SUOMALAISESTA ASEVELVOLLISUUDESTA: TUTKITUISTA EDUISTA JA HAITOISTA
Avainsanat:
asevelvollisuus, monitieteisyys, sotilaspedagogiikkaAbstrakti
Suomalainen asevelvollisuus on taas kerran verraten voimakkaiden yhteiskunnallisten, kansainvälisten ja puolustushallinnollisten kehittämispaineiden alaisena. On erinomaista, että yhteiskunnalliset toimijat, tutkijatkin, ovat kiinnostuneet suomalaisen asevelvollisuuden merkityksestä. Suomalaista asevelvollisuutta joko kannatetaan tai sitä esitetään lakkautettavaksi, mutta millaisin perustein ja millaiseen tutkimukseen perustuen? Asevelvollisuutta vastustavat ovat osin tiedepohjaisessa rakentavassa kritikoinnissaan turvautuneet ekonomisteihin ja taloustieteilijöihin eli etenkin poutvaaralaiseen tutkimuslinjaan. Tästä seuraa se, että jatkossa myös toisesta näkökulmasta suomalaisen asevelvollisuuden etuja ja haittoja tarkastelevat pääsevät syventymään ekonomistisiinkin ajatuksenkulkuihin. Toisaalta mitä ilmeisimmin monitieteisistäkään näkökulmista ei voitane välttyä, kuten tässä artikkelissa esitellään. Asevelvollisuus ei ole yksinomaan sotatieteinen tutkimuskohde ja -ongelma, mutta myös sotatieteillä voi olla sijansa tätäkin rauhan aikaista ilmiötä tutkittaessa. Sotatieteille tämä tarkoittaa osana erityistieteenalansa jatkokehittämistä tapahtuvaa omien perusoletuksiensa uudelleen arviointia. Sotatieteilijöiltä odotetaan myös joustavaa ja harkittua verkottumista useiden eri tieteenalojen tutkijoiden ja tutkimusryhmien pariin. Monitieteisessä tutkimusyhteistyössä on tarpeen hyödyntää jaettavissa olevia ja välittäviä malleja, joista yhtä keskeisintä sovelletaan tässä artikkelissa.Tiedostolataukset
Julkaistu
2015-02-08
Viittaaminen
Mäkinen, J. (2015). SUOMALAISESTA ASEVELVOLLISUUDESTA: TUTKITUISTA EDUISTA JA HAITOISTA. Tiede ja ase, 71. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/49341
Numero
Osasto
Artikkelit