AMMATTIALIUPSEERI: AMMATTIKOULUTETTAVA VAI ASEVELVOLLISTEN KOULUTTAJA?
Avainsanat:
välirauha, jatkosota, koulutus, sotakokemukset, koulutustasoAbstrakti
Yleinen asevelvollisuus ja siihen liittyvä puolustusvoimien sotilaskoulutus on kasvavan yhteiskunnallisen kiinnostuksen ja kehittämispaineen kohteena. Perinteisesti yhteiskunnallisiin paineisiin on pyritty vastaamaan keskusjohtoisesti esimerkiksi toimeenpannen poliittisen tason työryhmien esittämiä kehittämissuunnitelmia ja uudistaen laajaa normikokoelmaa. Työssä oppimisessa painopiste on ollut yksittäisen sotilaan esimerkiksi johtamiskäyttäytymisen, toimintakyvyn tai vaatimusten mukaisen osaamisen kehittämisessä. Uudella, tässä esiteltävällä ajalla, puolustusvoimien paikallisen koulutuksen ja kasvatuksen käytäntöjä pyritään johtamaan systeemisemmin, yhteisöllisemmin ja uusimuotoisten työssä oppimisen menettelytapojen avulla. Tässä artikkelissa kouluttava ja kasvattava ammattialiupseeri asetetaan sotilaskoulutustoiminnan tekijän paikalle kohdatakseen oppimiselleen keskeisiä ristiriitoja, sekä yksin että työyhteisönsä osana.Tiedostolataukset
Julkaistu
2015-02-08
Viittaaminen
Mäkinen, J., & Pekkarinen, O. (2015). AMMATTIALIUPSEERI: AMMATTIKOULUTETTAVA VAI ASEVELVOLLISTEN KOULUTTAJA?. Tiede ja ase, 71. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/ta/article/view/49383
Numero
Osasto
Artikkelit