Mobiilimenetelmät ja pelillisyys työmenetelminä sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä

Authors

  • Mari Punna Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylä
  • Katja Raitio Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylä

Keywords:

mobiilimenetelmät, pelillistäminen, ammatillinen osaaminen, sosiaali- ja terveysala

Abstract

Tulevaisuuden asiantuntijuus vaatii uusia tapoja työskennellä sosiaali- ja terveysalalla. Digitaalisaation jalkauttamisen muotoja ovat mm. pelillisyys ja mobiilimenetelmät, joiden aktiivinen käyttöönotto haastaa koulutuksen ja työelämän. Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä, vaan ammattilaisilta vaaditaan myös avointa ja uteliasta asennetta uusia työmenetelmiä kohtaan. Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opiskelijoiden ja ammattilaisten on ollut mahdollista kehittää osaamistaan pelillisyyden ja mobiilimenetelmien hyödyntämisessä. Artikkelissa kuvataan neljän tapausesimerkin avulla osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia. Uudenlaisten digitaalisten työmenetelmien haltuun ottaminen on mahdollista, ja se edellyttää aiheeseen perehtymistä ja rohkeita kokeiluja.

Expertise in the future demands new methods of work within health and social sector. Gamification and mobile methods provide new ways of implementing digitalization. Active use of those methods challenge both education and working life. Besides a technical knowledge, this demands health and social care professionals to have an open and curious mind-set towards new work methods. At JAMK University of Applied Sciences students and professionals have been able to develop their skills in using gamification and mobile methods in social and health care. In the article, four cases regarding the professional development are presented. Taking over new digital methods in social and health care is possible. However, it demands familiarization with the field and innovative open-minded pilots.

Downloads

Download data is not yet available.
Section
Other articles

Published

2016-12-10

How to Cite

Punna, M., & Raitio, K. (2016). Mobiilimenetelmät ja pelillisyys työmenetelminä sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 8(4), 224–230. Retrieved from https://journal.fi/finjehew/article/view/60199