Puolesta-asiointi terveydenhuollon sähköisissä asiointipalveluissa Case: PUOLA–hanke
Keywords:
Sähköinen asiointi, sähköinen tunnistaminen, sosiotekninen teoriaAbstract
Sähköinen asiointi on ajankohtainen asia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Digitalisaation keinoin mahdollistetaan entistä asiakaslähtöisemmät palvelut. Tämän artikkelin tarkoituksena on esitellä käynnissä olevaa PUOLA-hanketta sekä sen yhteyttä toimintaan ja menetelmiin kohdistuvaan tutkimukseen, joka on ensisijaisesti tieto‐ ja viestintätekniikan käytön arviointia ja kehittämistä. Hankkeessa kehitetään ja mallinnetaan Omakanta-palvelun ja alueellisen sähköisen asiointipalvelun välistä tiedon siirtymistä ja käyttöä sekä pilotoidaan toiminnallisesti kansallisiin määrityksiin perustuvia rekisteri- ja valtakirjapohjaisia puolesta-asioinnin ratkaisuja. Tämä on hyvä esimerkki hankkeesta, jossa kansalliset määrittelyt tukevat alueellista kehittämistä. Hankkeessa tehtävä kehittämistyö tuo kokemuksia sekä tukea kansallisten palveluiden toteutukseen.
Organisaation näkökulmasta kehittämishankkeen onnistuminen edellyttää toimivaa teknologiaa, sitoutunutta johtoa, motivoituneita esimiehiä ja muutosvalmista henkilöstöä.