Eksistentiaalisen hyvinvoinnin tuki

Kirkon oppilaitostyöntekijöiden näkökulma

Kirjoittajat

  • Anu Morikawa Itä-Suomen yliopisto

DOI:

https://doi.org/10.62442/ta.144587

Avainsanat:

eksistentiaalinen hyvinvointi, oppilaitostyö, opiskelijat, merkityksellisyys

Abstrakti

Useat viimeaikaiset tutkimukset ovat nostaneet esiin huolen opiskelijoiden hyvinvoinnista. Yksinäisyys, mielenterveyden haasteet ja lisääntynyt uupumisriski ovat osaltaan vaikuttaneet opiskelijoiden jaksamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Keskusteluun linkittyy myös pohdinnat elämän merkityksellisyydestä, identiteetin rakentumisesta sekä olemassaolosta. Tätä kokonaisuutta kutsutaan eksistentiaaliseksi hyvinvoinniksi. Se tarkoittaa elämän tarkoituksen, omien ihmissuhteiden, kokemusten ja eletyn elämän merkityksen ymmärrystä, pohdintaa ja prosessointia. Artikkelissani keskityn kysymykseen eksistentiaalisesta hyvinvoinnista ja sen tuesta oppilaitoksissa. Tutkimustehtävänäni selvitän mitkä tekijät muodostavat eksistentiaalisen hyvinvoinnin tuen kirkon oppilaitostyöntekijöiden näkökulmasta. Tutkimukseni aineisto koostuu eri oppilaitoksissa työskentelevien kirkon työntekijöiden laadullisesta kyselystä (27 vastaajaa). Analyysimenetelmänä käytän temaattista sapluuna-analyysia. Analyysini perusteella eksistentiaalisen hyvinvoinnin tuki oppilaitoksessa hahmottui merkityksellisyyden kokemuksen vahvistamisena ja toteutui kolmen pääteeman: monipuolisen asiantuntijuuden, inklusiivisuuden ymmärryksen ja eksistentiaaisen hyvinvoinnin tuen työkalujen kautta.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2024-10-14

Numero

Osasto

Artikkeleita