Eksistentiaalisen hyvinvoinnin tuki
Kirkon oppilaitostyöntekijöiden näkökulma
DOI:
https://doi.org/10.62442/ta.144587Avainsanat:
eksistentiaalinen hyvinvointi, oppilaitostyö, opiskelijat, merkityksellisyysAbstrakti
Useat viimeaikaiset tutkimukset ovat nostaneet esiin huolen opiskelijoiden hyvinvoinnista. Yksinäisyys, mielenterveyden haasteet ja lisääntynyt uupumisriski ovat osaltaan vaikuttaneet opiskelijoiden jaksamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Keskusteluun linkittyy myös pohdinnat elämän merkityksellisyydestä, identiteetin rakentumisesta sekä olemassaolosta. Tätä kokonaisuutta kutsutaan eksistentiaaliseksi hyvinvoinniksi. Se tarkoittaa elämän tarkoituksen, omien ihmissuhteiden, kokemusten ja eletyn elämän merkityksen ymmärrystä, pohdintaa ja prosessointia. Artikkelissani keskityn kysymykseen eksistentiaalisesta hyvinvoinnista ja sen tuesta oppilaitoksissa. Tutkimustehtävänäni selvitän mitkä tekijät muodostavat eksistentiaalisen hyvinvoinnin tuen kirkon oppilaitostyöntekijöiden näkökulmasta. Tutkimukseni aineisto koostuu eri oppilaitoksissa työskentelevien kirkon työntekijöiden laadullisesta kyselystä (27 vastaajaa). Analyysimenetelmänä käytän temaattista sapluuna-analyysia. Analyysini perusteella eksistentiaalisen hyvinvoinnin tuki oppilaitoksessa hahmottui merkityksellisyyden kokemuksen vahvistamisena ja toteutui kolmen pääteeman: monipuolisen asiantuntijuuden, inklusiivisuuden ymmärryksen ja eksistentiaaisen hyvinvoinnin tuen työkalujen kautta.