Dataistunut uskonto
Kaupalliset kuvantunnistuspalvelut uskontoa ”tunnistamassa”
Abstract
Artikkeli jäsentää teknologian ja uskonnon välistä suhdetta tarkastelemalla empiirisesti, miten kolmen suurimman konenäköä kaupallistavan ja kehittävän yhdysvaltalaisen teknologiayrityksen, Googlen, Amazonin ja Microsoftin, kuvantunnistuspalvelut luokittelevat uskonnollisia kuvia ja millaisin seurauksin. Aineisto on kerätty Googlen kuvapalvelusta, ja se koostuu kristinuskoon, islamiin, hindulaisuuteen, buddhalaisuuteen ja shintolaisuuteen liittyvistä kuvista. Poikkitieteellisen ja eksploratiivisen artikkelin metodologinen ja teoreettinen asetelma yhdistää datatieteellisiä laskennallisen yhteiskuntatieteen menetelmiä uskonnon- ja mediatutkimuksen alan teorioihin ja laadullisiin menetelmiin. Tutkimuksemme päätulos on, että kuvantunnistuspalvelut tuottavat uskonnon kontekstissa sekularistisia, kristillisiä, kaupallisia ja rasistisia vinoumia