Uskonnon tutkimista vai harjoittamista (varten)?
Teologian opiskelijoiden näkemyksiä koulutuksen katsomuksellisesta sitoutumattomuudesta
DOI:
https://doi.org/10.62442/ta.144892Abstrakti
Artikkelissa selvitetään Itä-Suomen yliopiston teologian opiskelijoiden näkemyksiä koulutuksen ja opetuksen katsomuksellisesta sitouttamattomuudesta. Suomalaisen akateemisen teologian katsomuksellisesta sitoutumattomuudesta tehty tutkimus on vähäistä. Tässä tutkimuksessa aihetta tarkastellaan erityisesti kirkon virkaan vaadittavien soveltavien opintojen näkökulmasta, joiden luonteeseen kuuluu tunnustuksellisia elementtejä. Aineisto koostuu 28 teologian opiskelijan avoimista kyselyvastauksista, jotka analysoitiin sekä teema- että sisällönanalyysillä. Suurimmalle osalle vastaajista kirkon viran huomioiminen koulutuksessa ja soveltavat opinnot aiheuttivat jännitettä heidän näkemyksiinsä koulutuksen katsomuksellisesta sitoutumattomuudesta. Samalla kirkon virkaan ja soveltaviin opintoihin kohdistuva arvostus mahdollisti niiden integraation osaksi akateemista koulutusta. Pieni osa vastaajista katsoi, että akateemisen teologian ei tule lähtökohtaisestikaan olla katsomuksellisesti sitoutumatonta, jolloin kirkon viran huomioiminen opinnoissa ei aiheuttanut jännitettä. Vastaajaryhmien välisiä eroja selittivät erilaiset käsitykset akateemisen teologian tavoitteista. Soveltavien opintojen opetus arvioitiin väistämättömästi katsomukselliseksi. Vaikka katsomuksellisuutta arvostettiin, yksittäisen opiskelijan toimijuus katsomuksellista sitoutumattomuutta koskevissa kysymyksissä näyttäytyi rajautuneena. Tulokset osoittavat, että on tarpeen selkeyttää tunnustuksellisen ja akateemisen teologian välistä suhdetta sekä kirkon virkaan suuntautumisen merkitystä teologisessa koulutuksessa.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2024 Teologinen Aikakauskirja
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.