"Piti uudestaan löytää tunne elämän merkityksellisyydestä"
Korkeakouluopiskelijoiden elämän merkityksellisyyden kokemukset kollektiivisen kriisin aikana
DOI:
https://doi.org/10.62442/ta.144608Abstract
Nuoruus ja nuori aikuisuus ovat erityisen keskeisiä elämänvaiheita ihmisen etsiessä ja vahvistaessa merkityksellisyydenkokemustaan. Tutkimme artikkelissamme, miten 18–25-vuotiaat korkeakouluopiskelijat ovat ylläpitäneet ja vahvistaneet merkityksellisyyden kokemustaan COVID-19-kriisin aikana. Merkityksen kokemisen käsitteen lisäksi hyödynnämme empiiristä tutkimustietoa, joka käsittelee merkityksellisyyden ja hyvinvoinnin välistä suhdetta. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnämme kolmiosaista mallia merkityksellisyydestä: johdonmukaisuus (coherence), tarkoitus (purpose) ja merkitys (significance). Aineistonamme on kirjallisella puolistrukturoidulla haastattelulla kerätty 40 opiskelijan aineisto. Tulokset osoittavat, miten kriisiajasta huolimatta – ja osin juuri siksi – vastaajat olivat kokeneet lukuisia merkityksellisyyttä ylläpitäviä ja vahvistavia tekijöitä. Tärkeimpinä näistä nousivat esiin sosiaalinen kuuluminen ja rutiineista kumpuava johdonmukaisuuden tunne. Opinnot sekä vahvistivat että haastoivat merkityksellisyyttä. Merkityksellisyyttä vahvisti myös spirituaalisuus, joka synnytti erityisesti toivon kokemuksia kriisiaikana.