Tiedon laatu johtajan, sote-asiakastyön tekijän ja asiakkaan näkökulmista

Kirjoittajat

  • Laura-Maria Peltonen Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto, Turku
  • Virpi Jylhä Sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos, Itä-Suomen yliopisto, Kuopio
  • Juha Mykkänen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos; Itä-Suomen yliopisto

Avainsanat:

asiakas, johtaja, tiedon laatu, sosiaali- ja terveydenhuolto, ammattilainen

Abstrakti

Sote-alalla tuotetaan, tallennetaan ja hyödynnetään lisääntyvissä määrin tietoa eri toimijoiden yhteistyönä ja tarpeesta. Tietoa tuottavat niin kansalaiset kuin alan ammattilaiset erilaisiin organisaatiotasoisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin järjestelmiin ja rekistereihin. Tiedon laadun merkitys on saanut enenevästi huomiota sote-palveluissa, koska tiedon laatu vaikuttaa yksilöön, organisaatioon ja yhteisöön liittyvään päätöksentekoon. Laadukkaan tiedon muodostumisen edellytyksenä on tiedon tuottajien ymmärrys tiedon merkityksestä ja osaaminen.  Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojenkäsittely-yhdistys  on järjestänyt tutkimuspäiviä vuodesta 1998 lähtien. Näitä "Sosiaali- ja terveydenhuollon tietotekniikan ja tiedonhallinnan (SoTeTiTe)" -tutkimuspäiviä pidetään vuosittain ja niissä käsitellään Suomessa toteutettavaa alan monitieteisestä tutkimusta ja kehittämistyötä. Toimivat tietotekniikan ja tiedonhallinnan ratkaisut rakentuvat sote-alalla monialaiselle yhteistyölle, joka edellyttää, että ymmärretään oman asiantuntijuusalueen lisäksi myös muiden asiantuntijuutta. Yhteinen keskustelufoorumi luo mahdollisuuden oppia, jakaa innovaatioita ja keskustella alan vaatimuksista yksilötasosta kansalliseen näkökulmaan asti sekä verkostoitua yhteisön sisällä. Vuoden 2023 tutkimuspäivillä käsitellään tiedon laatua ja sen merkitystä sote-palveluiden kokonaisuudessa. Tässä FinJeHeW-lehden numerossa julkaistaan vuoden 2023 SoTeTiTe-tutkimuspäivillä esitetyt tieteelliset tutkimukset ja hankkeet

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Pääkirjoitus

Julkaistu

2023-04-20

Viittaaminen

Peltonen, L.-M., Jylhä, V., & Mykkänen, J. (2023). Tiedon laatu johtajan, sote-asiakastyön tekijän ja asiakkaan näkökulmista. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 15(2), 110–111. https://doi.org/10.23996/fjhw.128910