Kanta-palvelujen käyttöönotto sosiaalihuollossa luo perustan tiedon hyödyntämiselle

Kirjoittajat

  • Kaisa Hujanen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki
  • Erja Ailio Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki
  • Hanne Laukkanen Kela, Jyväskylä

Avainsanat:

tiedonhallinta, sosiaalihuolto

Abstrakti

Sosiaalihuollon tiedonhallinnassa ollaan uuden aikakauden kynnyksellä, kun sosiaalihuollon organisaatiot liittyvät lakisääteisesti Kanta-palveluihin kuuluvan Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttäjiksi. Vuosia jatkuneessa kehittämistyössä päästään tavoitteeseen, jossa sosiaalihuollon asiakastiedot ovat käytettävissä siellä, missä niitä kulloinkin tarvitaan. Sosiaalihuollon asiakkaat pääsevät katsomaan tietojaan OmaKannan kautta ja ammattilaisilla on käytössä yhteneväiset ja ajantasaiset asiakastiedot. Asiakastieto tallentuu vertailtavassa muodossa, jolloin tietoa voidaan hyödyntää myös palvelujen kehittämisessä, tutkimuksessa ja tiedolla johtamisessa.

Asiakastietolain mukaan hyvinvointialueiden sosiaalihuollon on liityttävä Kanta-palvelujen käyttäjiksi. Hyvinvointialueiden tilanne Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönoton kynnyksellä on vaihteleva. Lähes kaikki alueet ovat liittyneet Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon, mutta yhdelläkään alueella tietojärjestelmä ei täytä vielä kaikkia asiakastietolain ja asiakastietojen käsittelyn vaatimuksia. Hyvinvointialueiden muodostumisen myötä alueilla on vielä lukuisia asiakastietojärjestelmiä käytössä ja joissain asiakastietojärjestelmissä toteutusaikataulut uhkaavat viivästyä. Asiakastietolakia on esitetty muutettavaksi siten, että lakisääteisiä Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönoton siirtymäaikoja venytettäisiin puolesta vuodesta vuoteen. Lakiehdotuksen lausuntokierroksella on ehdotettu jopa pidempiä siirtymäajan pidennyksiä. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönoton siirtymäaikojen viivästäminen viivyttäisi myös vaikuttavuustiedon saatavuutta. Hyvinvointialueita johdetaan ja kehitetään tiedolla ja Orpon hallitusohjelmaa myöten perätään sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttavuustietoa. Mahdolliset Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönoton viivästykset uhkaavat puolestaan lykätä niin vaikuttavuustiedon saatavuutta kuin muidenkin Kanta-palvelujen käyttöönottojen myötä realisoituvien hyötyjen saavuttamista.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Muut artikkelit / Other articles

Julkaistu

2024-05-27

Viittaaminen

Hujanen, K., Ailio, E., & Laukkanen, H. (2024). Kanta-palvelujen käyttöönotto sosiaalihuollossa luo perustan tiedon hyödyntämiselle. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 16(2), 175–180. https://doi.org/10.23996/fjhw.143469