Käyttäjien näkemykset sähköisistä potilasturvallisuuteen liittyvistä vaaratapahtumien ilmoitusjärjestelmistä
Avainsanat:
riskinhallinta, potilasturvallisuus, kyselytutkimusAbstrakti
Vaaratapahtumista ilmoittaminen on keskeinen osa asiakas- ja potilasturvallisuuden jatkuvaa kehitystyötä, mutta silti vaaratapahtumat ovat aliraportoituja. Yleisellä tasolla on tiedossa, että vaaratapahtumien ilmoitusjärjestelmät itsessään voivat olla yksi monista vaaratapahtumien ilmoittamisen esteistä. Tästä huolimatta käyttäjien näkemyksiä ilmoitusjärjestelmistä ja niiden ominaisuuksista, sekä käyttäjien omista tiedoista liittyen vaaratapahtumista ilmoittamiseen on tutkittu vähän.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata käyttäjien näkemyksiä sähköisistä vaaratapahtumien ilmoitusjärjestelmistä ja tiedoistaan koskien potilasturvallisuuteen liittyvien vaaratapahtumien ilmoittamista. Tutkimustietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä vaaratapahtumien ilmoitusprosesseja ja -järjestelmiä.
Tutkimus toteutettiin poikkileikkaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdelta hyvinvointialueelta Suomessa tammikuussa 2024 lähettämällä sähköinen kyselylomake kaikille potentiaalisille sähköisten vaaratapahtumien ilmoitusjärjestelmien käyttäjille. Aineistosta analysoitiin HaiPro tai Laatuportti ilmoitusjärjestelmää työssään käyttäneiden vastaajien (n=729) taustatiedot ja strukturoidut vastaukset. Tulokset esitettiin frekvensseinä, prosenttiosuuksina, vastausten keskiarvoina ja keskihajontoina, sekä selvittämällä eri ilmoitusjärjestelmiä käyttävien vastaajien vastausten välisiä eroja Mann-Whitney-U-testillä.
Tulokset osoittivat vastaajien olevan tyytyväisiä tietoihinsa vaaratapahtumien ilmoittamisesta ja ilmoitusjärjestelmistä. Ilmoitusjärjestelmien ominaisuuksista vastaajat olivat tyytymättömimpiä ilmoitusten käsittelyyn liittyviin ominaisuuksiin. HaiPron ja Laatuportin käyttäjien vastauksissa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Kuitenkin HaiProta käyttävät vastaajat antoivat usein paremman arvion järjestelmän ominaisuuksista kuin Laatuporttia käyttävät vastaajat. Kokonaisuudessaan vastaajat olivat tyytyväisiä ja tyytymättömiä hyvin samansuuntaisesti eri ilmoitusjärjestelmien ominaisuuksiin riippumatta käytetystä järjestelmästä.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman mukaisesti Suomessa suunnitellaan ilmoitusjärjestelmien sisällöllistä uudistusta. Tässä kehitystyössä ilmoitusjärjestelmien loppukäyttäjien näkökulmien huomioiminen on keskeistä uudistuneiden järjestelmien hyväksynnän ja tehokkaan implementoinnin saavuttamiseksi.
Lataukset
Viittaaminen
Copyright (c) 2024 Finnish Journal of eHealth and eWelfare
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.