Miten vaatia käytettävyyttä terveydenhuollon tietojärjestelmien tarjouspyynnöissä? Tapaus Oulun omahoitopalvelu
Abstrakti
Jos terveydenhuollon tietojärjestelmiltä halutaan aitoa käyttäjäystävällisyyttä, tarjouspyyntöihin tulee sisällyttää käytettävyysvaatimukset osana ei‐toiminnallisia vaatimuksia. Käytettävyysvaatimusten tulisi olla (1) todennettavat, jotta ne olisivat aitoja vaatimuksia, ja (2) validit, jotta vaatimukset kuvaavat juuri kyseisen järjestelmän käytettävyyttä. Tässä artikkelissa esitetään, miten käytettävyysvaatimukset – käytettävyyden mittarit, mittausinstrumentit sekä tavoitetasot – määritettiin Oulun omahoitopalvelun tarjouspyyntöön. Tutkimus on luonteeltaan konstruktiivinen tapaustutkimus.Lataukset
Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Viittaaminen
Jokela, T., & Polvi, J. (2010). Miten vaatia käytettävyyttä terveydenhuollon tietojärjestelmien tarjouspyynnöissä? Tapaus Oulun omahoitopalvelu. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 2(3), 129–135. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/finjehew/article/view/3619