Miten vaatia käytettävyyttä terveydenhuollon tietojärjestelmien tarjouspyynnöissä? Tapaus Oulun omahoitopalvelu

Kirjoittajat

  • Timo Jokela Joticon Oy & Helsingin yliopisto, Helsinki
  • Jarkko Polvi Oulun yliopisto, Oulu

Abstrakti

Jos terveydenhuollon tietojärjestelmiltä halutaan aitoa käyttäjäystävällisyyttä, tarjouspyyntöihin tulee sisällyttää käytettävyysvaatimukset osana ei‐toiminnallisia vaatimuksia. Käytettävyysvaatimusten tulisi olla (1) todennettavat, jotta ne olisivat aitoja vaatimuksia, ja (2) validit, jotta vaatimukset kuvaavat juuri kyseisen järjestelmän käytettävyyttä. Tässä artikkelissa esitetään, miten käytettävyysvaatimukset – käytettävyyden mittarit, mittausinstrumentit sekä tavoitetasot – määritettiin Oulun omahoitopalvelun tarjouspyyntöön. Tutkimus on luonteeltaan konstruktiivinen tapaustutkimus.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Tieteelliset artikkelit / Scientific papers

Julkaistu

2010-10-22

Viittaaminen

Jokela, T., & Polvi, J. (2010). Miten vaatia käytettävyyttä terveydenhuollon tietojärjestelmien tarjouspyynnöissä? Tapaus Oulun omahoitopalvelu. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 2(3), 129–135. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/finjehew/article/view/3619