Sähköisen potilaskertomuksen ydintietojen käyttö ja hyödyntäminen lääkäreiden lähetteissä

Kirjoittajat

  • Minna Huovila Päijät‐Hämeen sosiaali‐ ja terveysyhtymä, Finland
  • Kristiina Häyrinen Kuopion yliopisto, Terveyshallinnon ja ‐talouden laitos, Kuopio, Finland

Abstrakti

Potilaan laadukkaan hoidon yksi edellytys on tiedon esteetön ja oikea‐aikainen kulku eri terveydenhuollon palvelunantajien välillä. Toiminnan perustuessa parhaaseen olemassa olevaan tietoon on hyvä ja laadukas hoito toteutettavissa Lähetteen avulla välittyy tietoa potilaasta vastaanottavalle yksikölle, jonka avulla suoritetaan potilaan hoidon tarpeen arvio. Lähetteen tietosisällölle on esitetty vaatimukset ja ne sisältyvät myös sähköisen potilaskertomuksen ydintietokokonaisuuksiin.Tämän tutkimuksen tarkoituksena on arvioida lääkärin lähetteiden tietosisältöä. Arvioinnin lähestymistapana on formatiivinen arviointi. Aineistona oli Päijät‐Hämeen sisätautipoliklinikalle tulleet lähetteet (n=191). Aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällön analyysillä. Lähetteissä esiintyi ydintietoja vaihtelevasti, joten hoidon ja tutkimuksen tarpeen arviointi niiden perusteella voi olla vaikeaa.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Tieteelliset artikkelit / Scientific papers

Julkaistu

2009-03-04

Viittaaminen

Huovila, M., & Häyrinen, K. (2009). Sähköisen potilaskertomuksen ydintietojen käyttö ja hyödyntäminen lääkäreiden lähetteissä. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 1(1), 33–40. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/finjehew/article/view/41444