Hyvinvointi‐TV ikääntyneiden kotihoidon tukena
Abstrakti
Hyvinvointi‐TV on tuote, jolla saadaan kuvapuhelinyhteys asiakkaaseen. Hyvinvointi‐TV pilotoitiin, tuotteistettiin ja otettiin käyttöön Juankosken kotihoidossa. Tavoitteena oli erityisesti kotihoidon palvelujen sisällön ja laadun kehittäminen. Pilotissa oli mukana 17 asiakasta. Hyvinvointi‐TV:n käytön tarpeita olivat asiakkaan yksinäisyys, turvattomuuden tunne sekä tarve seurata asiakkaan yleisvointia nja lääkehoitoa. Hyvinvointi‐TV:n toimintoina olivat kotihoidon henkilöstön ja asiakkaan välinen yhteys ja valtakunnallinen ohjelma. Lisäksi asiakkaat olivat yhteydessä omaisiinsa ja toisiinsa. Hyvinvointi‐TV:n käytön tuloksena asiakkaiden turvallisuuden tunne lisääntyi, yksinäisyyden tunne vähentyi ja mieliala virkistyi. Yhteydenpito omaisiin lisääntyi. Kotikäyntien määrä vähentyi jonkin verran. Hyvinvointi‐TV‐palvelua on kehitetty edelleen. Asiakkaille pidetään päivittäin keskusteluryhmä, jota vetää kotihoidon työntekijä ja vapaaehtoistyöntekijä.Lataukset
Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Viittaaminen
Jauhiainen, A., & Miettinen, T. (2011). Hyvinvointi‐TV ikääntyneiden kotihoidon tukena. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 3(2), 64–70. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/finjehew/article/view/4301