Kansalaisilla hyvät valmiudet sähköisiin terveyspalveluihin
Avainsanat:
sähköinen asiointi, sähköiset palvelut, terveyspalvelut, tieto- ja viestintätekniikka, osaaminen, kansalaisetAbstrakti
Assi-hankkeessa kehitetään asiakaslähtöisiä sähköisiä terveyspalveluja perusterveydenhuoltoon ja työterveyshuoltoon Pohjois-Karjalan ja Ylä-Savon alueella. Kyselytutkimuksella selvitettiin kansalaisten (n=796) sähköisten palvelujen käyttöä, näkemyksiä sähköisten terveyspalvelujen hyödyllisyydestä sekä kansalaisten tarvitsemasta ohjauksesta otettaessa käyttöön sähköisiä terveyspalveluja. Tulosten mukaan kansalaisilla on hyvät perusvalmiudet, niin asenteelliset kuin tietotekniset valmiudet, ottaa käyttöön sähköisiä palveluja. Sähköisten terveyspalvelujen käyttöönotossa ja ohjauksessa tulee huomioida eri asiakasryhmät ja heidän ohjaustarpeensa. Ohjauksen monikanavaisuus antaa asiakkaalle mahdollisuuden valita itselleen parhaan tavan saada ohjausta ja oppia. Nämä antavat hyvät lähtökohdat ottaa käyttöön omahoitoa tukevia sähköisiä terveyspalveluja pitkäaikaissairaiden hoitoon. Tuloksia tullaan hyödyntämään suunniteltaessa sähköisten terveyspalvelujen käyttöönottoa, kansalaisten ohjausta palvelujen käyttöön sekä mallinnettaessa asiakaslähtöistä sähköisten terveyspalvelujen käyttöönottoa.