Sosiaalihuollon avoin asiakastietomalli ja sen kehittämisessä ja soveltamisessa käytetyt standardit

Kirjoittajat

  • Heli Lintula Itä‐Suomen yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos, Kuopio, Finland
  • Virpi Hotti Itä‐Suomen yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos, Kuopio, Finland
  • Paula Leinonen Itä‐Suomen yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos, Kuopio, Finland

Avainsanat:

sosiaalihuolto, tietomalli, tietokomponentti, asiakirja, CCTS, RDF

Abstrakti

Sosiaalihuollon avoimesti saatavilla oleva tietopääoma koostuu käsitemallista ja asiakastietomallista, joita kehitettiin vuonna 2012 Sosiaalialan tietoteknologiahankkeen (Tikesos) jatkotyönä. Tämä artikkeli pohjautuu pääasiassa jatkotyönä viimeistelemäämme avoimeen asiakastietomalliin. Asiakastietomallin käyttöönoton kansallinen päätavoite on, että suunnitteilla olevaa kansallista asiakastietovarantoa (KanSa) voidaan tulevaisuudessa hyödyntää sosiaalihuollon asiakastietojen hallintaan. Kansallinen asiakastietovaranto edellyttää standardoitua tallennustapaa. CCTS‐ontologian mukainen asiakastietomalli on tallennettu RDF‐tietokantaan, josta standardoidun tallennustavan mukainen tekninen asiakirjamalli on muodostettu. Asiakastietomallin lukemisen ja tulkinnan tueksi tässä artikkelissa kuvataan asiakastietomallin muodostaminen esittämällä tietokomponenttien ja asiakirjojen mallinnusperusteet. Lisäksi artikkelissa kuvataan asiakastietomallin käyttöönottoa ja soveltamista tukevat RDF‐tietokannasta muodostetut esitysmuodot kuten tekniset asiakirjamallit.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Tieteelliset artikkelit / Scientific papers

Julkaistu

2013-05-27

Viittaaminen

Lintula, H., Hotti, V., & Leinonen, P. (2013). Sosiaalihuollon avoin asiakastietomalli ja sen kehittämisessä ja soveltamisessa käytetyt standardit. Finnish Journal of EHealth and EWelfare, 5(2-3), 94–105. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/finjehew/article/view/8178