Yliopistomatematiikan Sähköisten Tehtävien ja Matemaattisen Ajattelun Kehittäminen
Abstract
Matemaattisten tehtävien ratkaisujen kirjoittaminen digitaaliseen muotoon yleistyy koko ajan ylioppilaskirjoitusten, sähköisen tenttimisen ja avointen verkkokurssien takia. Samalla tarve ratkaisujen automaattiseen arviointiin kasvaa. Vaikka monet peruskurssitason harjoitustehtävät tarkistetaan jo nyt sähköisesti, olisi hyödyllistä voida tarkistaa opiskelijan koko päättelyketju pelkän vastauksen sijaan. Tässä julkaisussa saadaan luokiteltua, millaisia virheitä opiskelijat tekevät yhdessä tehtävässä ja pohditaan, kuinka tätä voidaan hyödyntää opiskelijoille annettavassa, automatisoidussa palautteessa siten, että palautteella ohjataan opiskelijan matemaattisen ajattelun kehittymistä. Lisäksi TTY:llä on pitkään testattu ensimmäisen vuoden opiskelijoiden matemaattisia perustaitoja, joten osaamme kohdentaa tukitoimet keskeisiin ongelma-alueisiin, kuten trigonometriaan.