Kön som skärpningsgrund vid straffmätningen
DOI:
https://doi.org/10.33344/vol17iss2pp82-98Keywords:
strafflagen, skäpningsgrunder, kön, kön som skärpningsgrundAbstract
Statistikerna tyder på att kvinnor i Finland utsätts mer för våld än kvinnor i EU-länderna i genomsnitt och våld i nära relationer är ett betydande problem i vårt land. Regeringsprogrammet för statsminister Antti Rinnes (senare Sanna Marins) regering innehöll flera separata åtgärder för att förebygga och bekämpa våld mot kvinnor i dess olika manifestationer. Programmet innehåll lagförändringar: en åtgärd var att tillägga till straffets skärpningsgrunder i 6 kap. 5 § i strafflagen (39/1889) motivet som baseras på offrets kön.
Detta arbete undersöker kön som skärpningsgrund vid straffmätningen. Skärpningsgrunder i 6 kapitel 5 § i strafflagen innehåller en lista av skärpande grunder vid straffmätningen. Fokusen är på den ny tillsättningen i 4 punkten: kön som skärpningsgrund. Hur ändringen – ordet ”kön” i listan över skärpningsgrunderna – är motiverad och vad lagstiftaren ville nå med tillsättningen? Tillsättningen och dess förhållande till våld mot kvinnor diskuteras också. Artikel har tre forskningsfrågor: 1) Vad är skärpningsgrundernas allmänna syfte? Hur har 6 kap. 5 § 4 punkten i strafflagen förändrats i tre olika lagstiftningsfaser. Denna fråga bildar bakgrunden till följande behandlingen: 2) Vad är syftet med att inkludera ordet ”kön” i 4 punkten och vad hänvisar begreppet till i 6 kap. 5 § 4 punkten i strafflagen? Vad är dess relation till våld mot kvinnor? 3) Brottsbalken i Sverige och strafflagen (straffelov) i Danmark innehåller liknande författningar. Hur avviker lagstiftarens målsättning i Finland från Sverige och Danmark? Arbetet tangerar frågan om straffrättens neutralitet samt kön och rätt.