En svårighetshierarki för species och artikelbruk

Authors

  • Eeva-Liisa Nyqvist Åbo universitet

Keywords:

svenska, inlärarspråk, species, artiklar, svårighetshierarki

Abstract

Määräisyys ja artikkelien käyttö ovat keskeinen osa ruotsin kielen morfologiaa, mutta ne tuottavat usein vaikeuksia ruotsia toisena tai vieraana kielenä oppiville. Erityisen ongelmallisia ne ovat kielenoppijoille, joiden äidinkielessä ei ole morfologista määräisyyskategoriaa ja artikkeleita. Tämä artikkeli tarkastelee yksilötason analyysin avulla tavallisimpia substantiivin muotoja suomenkielisten peruskoululaisten kirjallisessa ja suullisessa oppijanruotsissa. Tutkittavien muotojen oikeellisuusprosentit yhdeksännen luokan materiaalissa muodostavat vaikeushierarkian, jota verrataan tutkimushenkilöiden käyttämien oppimateriaalien opetusjärjestykseen.
Section
Articles

Published

2012-12-31