En svårighetshierarki för species och artikelbruk
Keywords:
svenska, inlärarspråk, species, artiklar, svårighetshierarkiAbstract
Määräisyys ja artikkelien käyttö ovat keskeinen osa ruotsin kielen morfologiaa, mutta ne tuottavat usein vaikeuksia ruotsia toisena tai vieraana kielenä oppiville. Erityisen ongelmallisia ne ovat kielenoppijoille, joiden äidinkielessä ei ole morfologista määräisyyskategoriaa ja artikkeleita. Tämä artikkeli tarkastelee yksilötason analyysin avulla tavallisimpia substantiivin muotoja suomenkielisten peruskoululaisten kirjallisessa ja suullisessa oppijanruotsissa. Tutkittavien muotojen oikeellisuusprosentit yhdeksännen luokan materiaalissa muodostavat vaikeushierarkian, jota verrataan tutkimushenkilöiden käyttämien oppimateriaalien opetusjärjestykseen.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.