From Participant Narrative to Scientific Knowledge: Linguistic Processing of Qualitative Data in Nursing Science Research Reporting
Keywords:
qualitative research reporting, argumentation, constructivist epistemologyAbstract
Kvalitatiivisen tutkimuksen kohteena on yleensä inhimillinen kokemus. Tutkimusote perustuu konstruktiiviseen tiedonkäsitykseen, jonka mukaan tieto on suhteellista ja riippuu kokijan tulkinnasta. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto on kielellistä ja se saadaan tutkimukseen osallistuvien kertomuksista ja haastatteluista. Tässä artikkelissa raportoitavan tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kielellisiä prosesseja, joiden kautta tutkittavien kertomukset jalostuvat tiedeyhteisön hyväksymäksi tiedoksi. Tutkimuksen aineistona käytettiin hoitotieteen alan tieteellisiä artikkeleita. Konstruktivistisen tiedonkäsityksen lisäksi tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin argumentaatioteoriaa, koska tieteellisen diskurssin perusprosessina sen arveltiin nostavan esiin laadullisen tiedon tuottamisen erityispiirteitä. Tutkimuksessa kuvattiin tiedonsiirron ja muodostamisen prosessi laatimalla tutkimustuloksia käsittelevien väittämien hierarkia jatkumolla autenttisuus-tutkijavälitteisyys. Lisäksi kuvattiin argumentaatioprosessi ja lainatun kertomustiedon funktiot väittämien perusteluissa, sekä tunnistettiin tulosten yleistämisen, abstrahoinnin ja tieteen kielelle kääntämisen prosessit. Tuloksia tarkasteltiin ja pyrittiin selittämään konstruktivistisen tiedonkäsityksen lähtökohdista.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.