Läroplaners demokratiska anslag

Authors

  • Gunnar Gårdemar Linköpings universitet

Keywords:

läroplan, demokrati, värdegrund, Sverige, Finland

Abstract

Ruotsissa ja Suomessa lukion opetussuunnitelmissa demokraattinen arvoperusta ilmaistaan selkeästi. Niiden johdannoissa korostetaan, että koulutuksen tehtävänä on luoda ja vahvistaa kunnioitusta ihmisoikeuksia ja perustavia demokraattisia arvoja kohtaan. Demokratia ja ihmisoikeudet ovat keskeisesti läsnä myös ruotsalaisissa kurssi- ja oppiainesuunnitelmissa. Keskeistä tehtävässä, jonka opetussuunnitelmat antavat koululle, on siis oppilaan kasvattaminen kansalaiseksi, joka ylläpitää ja kehittää demokraattista, tulevaisuuden haasteisiin vastaamaan kykenevää yhteiskuntaa. Koulun tulee sekä uudistaa että kehittää yhteiskuntaa.
Artikkelissani tutkin, miten demokraattinen arvopohja ja kansalaisuuskasvatus ilmaistaan kielellisesti ruotsalaisissa ja suomalaisissa opetussuunnitelmissa. Aineisto koostuu opetussuunnitelmien johdannoista. Tutkimuksen tarkoituksena on määritellä olennaisia demokratiaan liittyviä teemoja ja verrata, millä sanoin ne rakentavat demokraattista arvoperustaa. Sanaston analyysin avulla voidaan saada tietoa siitä, millaisten seikkojen opetussuunnitelman tekijät ymmärtävät rakentavan tätä arvoperustaa ja muodostuvan osaksi kansalaisuuskasvatus. Koska tutkimusaineisto on kahdelta vuosikymmeneltä, tarkoituksena on myös tutkia, kuinka demokraattinen arvopohja on ilmaistu kielellisesti eri aikoina ja kuinka sen ilmaisu on muuttunut.
Section
Articles

Published

2014-12-31