Finlandssvenska sjundeklassares uppfattningar om läroböcker i historia
Keywords:
historieundervisning, läroböcker i historia, elevernas uppfattningarAbstract
Tämän artikkelin tarkoituksena on selvittää ruotsinkielisten seitsemäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä historian oppikirjoista. Artikkeli pohjautuu tammikuussa 2014 tehtyyn kyselytutkimukseen, jossa informantteina oli yhteensä 53 seitsemännen luokan oppilasta kolmesta ruotsinkielisestä koulusta eri puolilta Suomea. Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin saamaan vastauksia siihen, mikä on historian oppikirjan rooli historian opetuksessa ja minkälainen historian oppikirja on tiedonvälittäjänä. Tutkimuksessa havaittiin, että historian kirjoja käytetään opetuksessa, mutta että niiden asema ei ole enää kovin keskeinen oppitunneilla. Oppilaat pitävät kirjoja kiinnostavina, mutta eivät aina kovin ymmärrettävinä. Erityisesti oppikirjojen sanasto tuottaa ongelmia.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.