Affectivity in Fashion Magazines: Designer Stories and the Production of Gender through Emotional Intensity
Keywords:
affective textuality, designer story, emotion, fashion designer, fashion magazine, gender, multimodalityAbstract
Muotimedian käytännöt tuottavat sukupuolta tavoilla, joissa emootioilla ja affekteilla on keskeinen rooli. Artikkelissamme keskustelemme mediatekstien ja affektien monimutkaisesta suhteesta analysoimalla 11 suunnittelijajuttua, jotka julkaistiin Gloriassa, suomalaisessa muotilehdessä, vuoden 2013 aikana. Ymmärrämme suunnittelijajutut affektiiviseksi tekstuaalisuudeksi, jonka kautta muotisuunnittelijat tarjoillaan emotionaalisen kiintymyksen objekteina. Tutkimuskysymyksemme on kaksiosainen: 1) Millaisia emotionaalisia intensiteettejä suunnittelijajutut tuottavat arvottaessaan suunnittelijoita, ja 2) kuinka näiden emotionaalisten intensiteettien organisoituminen rakentaa sukupuolta naisfeminiinisyyteen painottuvassa kontekstissa? Osoitamme, että affektiivinen tekstuaalisuus muodostuu kuvien ja kirjoitetun tekstin yhteispelinä, jossa suunnittelijaa esittävä kuva on hyvin keskeisessä roolissa. Koska arvottamisen logiikka ja sisällöt ovat sukupuolittuneita, tavat sisällyttää mies- ja naissuunnittelijoiden hahmot affektin tuottamiseen eroavat toisistaan.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.