Woman in Red and the Abject in Unni Lindell’s Crime Thriller Rødhette
Keywords:
the abject, crime fiction, hero narrative, intertextuality, Little Red Riding HoodAbstract
Unni Lindell’s thriller Rødhette (2008) är en subversion av den traditionella folksagan ”Rödluvan”. Romanen präglas av en kvinnlig mördare som jagar män och baserar sig dels på en medeltida, muntlig sagotradition av kvinnliga berättare, dels på nyare versioner förmedlade av manliga författare. Medan färgen röd i den muntliga traditionen markerar kvinnlig initiation, indikerad med menarche, betecknar rött förkastad kvinnlig agens och patriarkalisk underkastelse i den nedtecknade traditionen. Den undermedvetna narrativen om färgen röd både upprepas och kritiseras i romanen. Kvinnliga mördare är ofta kritiker av patriarkatet och marginaliserade till abjektets begränsade plats i samhället i samhällsengagerad kriminallitteratur. Denna artikel undersöker en kvinnlig mördare, abjekt och färgen röd i Lindells Rødhette. Kvinnlig initiation är i hennes narrativ konstruerad på den maskulina hjälte-myten och abjekt, vilka aktiverar en cykel av kvinnligt våld. Analysen bygger på kvinnlig initiation och socialt abjekt samt diskuterar kvinnlig identitet i relation till könsöverskridning, kropp och sexualitet. Genom våldsamma överskridningar av abjekt och initiation i hjältecykeln skiftar protagonisten från ett oskuldsfullt barn till ett traumatiserat offer och en mördarjägare, för att slutligen bli mamma. Endast genom att övervinna abjektet, kan huvudfiguren fullgöra initiationen, hjälte- och mördarcykeln samt nå jämlikhet och rättvisa.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.