Språkkontakter under de tre första åren på ett tvåspråkigt gymnasiecampus
Keywords:
andra inhemska språket, samlokaliserade skolor, språkkontakterAbstract
Keskustelussa mahdollisista kaksikielisistä kouluista sekä kieliryhmien välisestä yhteistyöstä nostetaan usein esille samoissa tiloissa sijaitsevat suomen- ja ruotsinkieliset koulut, ns. kieliparikoulut. Tilojen jakamisen painotetaan usein voivan johtaa siihen, että opiskelijat yhä enemmän käyttävät enemmistökieltä eli suomea. Tutkimuksemme tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden kielikontakteja ja niissä lukioaikana mahdollisesti tapahtuvia muutoksia kaksikielisellä lukiokampuksella Vaasassa. Tarkastelemme kyselytutkimuksen avulla suomen- ja ruotsinkielisten opiskelijoiden itseraportoituja kontakteja toiseen kotimaiseen kieleen. Kartoitukseen osallistui ensimmäinen vuosiluokka, joka on suorittanut koko lukio-opintonsa kaksikielisellä kampuksella. Kysyimme opiskelijoilta heidän kontakteistaan toiseen kotimaiseen kieleen ensimmäisen vuoden syksyllä 2012 (n=217) ja uudestaan viimeisen vuoden syksyllä 2014 (n=127). Tarkastelemme opiskelijoiden vastauksia 22 osakysymykseen liittyen heidän toisen kotimaisen kielen käyttöönsä ja kielikontakteihin koulussa, vapaa-ajalla ja mediassa. Lisäksi tarkastelemme tarkemmin kielikontaktejakoulussa, koska tutkimuksemme liittyy nimenomaan kaksikielisen kampuksen vaikutukseen kielikontakteihin. Tulokset osoittavat, että ryhmätason muutokset kielikontakteissa ovat melko vähäisiä. Yhteinen kampus ei siis itsessään vaikuta luovan merkittäviä kontakteja kieliryhmien välille tai johtavan systemaattiseen siirtymiseen kummankaan kielen käyttöön.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.