Språklig identitet i narrativer – språkögymnasister berättar
Keywords:
berättelseforskning, narrativ, narrativ forskning, språklig identitet, språköAbstract
Tässä artikkelissa tarkastelen, miten Oulun kielisaarekelukiolaiset eli Oulun ruotsinkielisen lukion opiskelijat rakentavat ja perustelevat kielellistä identiteettiään eli kielellistä minäkuvaansa kirjallisissa narratiiveissaan. Narratiivin käsitteellä viittaan tutkimuksen kerronnalliseen luonteeseen, tutkimusmateriaaliin kertomuksina ja kerronnalliseen analyysiin. Identiteetillä, kerronnallisuudella ja kielellä on läheinen suhde, sillä ihminen rakentaa identiteettiään kertomuksissaan kielen avulla. Artikkelissani tarkastelen, mitä kertomusten sisältö ja kielellinen muoto paljastavat kertojien kielellisestä identiteetistä. Tutkin neljää kielellisen identiteetin aspektia (kielitaito, kielellinen alkuperä ja tausta, kielenkäyttö sekä kielen merkitys tunnekielenä) ja kahta kielen piirrettä (persoonapronominit me ja he sekä arvottava adjektiivi tärkeä). Tutkimusmateriaalina käytän kielisaarekelukiolaisten suomen- ja ruotsinkielisiä kertomuksia. Kerronnallisessa tutkimuksessa keskeistä ovatkin yksilö ja hänen henkilökohtaiset kertomuksensa.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.