Genrelandskap, texter och bedömning – tidigare språkbadselever som andraspråksskribenter i svenska
Keywords:
bedömning, genre, genrelandskap, språkbadselever, textAbstract
Artikkelissa tarkastellaan pitkän oppimäärän ylioppilaskokeen kirjallisen tuottamisen tehtäväantoja sekä kielikylpyopetuksen saaneiden ylioppilaskokelaiden kirjoituksia vuosina 2012−2014. Teoreettisena viitekehyksenä toimii systeemis-funktionaalinen (SF) kieliteoria. Avainasemassa ovat kirjoitustehtävien tekstilajit sekä toisen kielen (L2, second language) kommunikatiivinen kompetenssi. Tärkeäksi artikkelin elementiksi nousee myös L2 -kirjoitelmien arvostelu. Tulokset osoittavat, että pitkän oppimäärän kirjoitustehtävät painottuvat analyyttiseen tekstilajiin. Lisäksi entisten kielikylpyoppilaiden pistemäärät ovat korkeammat kuin samassa koulussa opiskelleiden ylioppilaskokelaiden pisteet.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.