Wilma yläkoululaisten kännykässä. Opintohallintojärjestelmän mobiili-sovelluksen käytettävyys
Keywords:
käytettävyys, käyttöliittymä, mobiilisovellus, terminologinen käytettävyys, WilmaAbstract
Artikeln handlar om användbarheten av Wilma-appen, det mobila användargränssnittet för skoladministrationssystemet Wilma. Undersökningen fokuserar speciellt på högstadieelever och deras uppfattningar om applikationen. Som forskningsmetod i studien används en kombination av heuristisk utvärdering, enkätundersökning och användbarhetstestning. Den heuristiska utvärderingen gav underlag till enkätundersökningen, som fokuserade på elevers mobila vanor, it-kunskaper, åsikter om skoladministrationssystemet Wilma samt hur eleverna använder Wilma. Utgående från enkätundersökningen valdes vidare sex elever till att utföra en användbarhetstestning som kombinerades med en intervju med forskaren. Enligt resultaten använder eleverna skoladministrationssystemet Wilma i första hand med hjälp av den mobila Wilma-appen. I och med att elever i överlag är vana vid att använda mobila användargränssnitt och applikationer, förväntar de sig en viss funktionalitet av applikationen och antar att den är självförklarande, dvs att inga särskilda bruksanvisningar behövs. På basis av resultaten är det värt att överväga om ungdomar borde beaktas i utveckling av användargränssnitt som en särskild användargrupp med sina kunskaper, behov och önskemål.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.