Lärarstudenters och verksamma lärares åsikter om vad som är viktigt i utbildningen till språkbadsklasslärare

Authors

  • Annika Peltoniemi Vasa universitet

Keywords:

lärarutbildning, språkbad, språkbadsklasslärare

Abstract

Työ opettajana kielikylvyssä eroaa monen muun opettajan työstä, koska suuri osa kielikylvyssä toimivista opettajista antaa opetusta oppilaiden toisella kielellä. Siksi onkin erityisen tärkeää, että nämä opettajat saavat kielikylpyopetukseen painottuvaa koulutusta. Vaasan yliopistossa on syksystä 2014 lähtien voinut kouluttautua kielikylvyn luokanopettajaksi kielikylpykoulutuksen koulutusohjelmassa. Tässä artikkelissa tarkastelen, mikä kielikylpykoulutuksen koulutusohjelman kahden ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden (n=35) sekä työelämässä olevien kielikylvyn luokanopettajien (n=29) mielestä on tärkeintä ja hyödyllisintä opinnoissa. Tutkimuksen aineisto koostuu avoimista kyselyvastauksista, joita on analysoitu sisällönanalyysia hyödyntäen. Tulokset osoittavat, että opiskelijat pitävät pedagogisia opintoja tärkeimpinä, kun taas opettajien vastauksissa korostuu monikielisyyden opinnot. Sekä opiskelijat että opettajat pitävät myös (ruotsin kielen) kielitaitoja tärkeinä. Yksi merkittävä ero opiskelijoiden ja opettajien välillä on, että suuri osa opiskelijoista näkee koulutuksen kokonaisuudessaan tärkeänä, kun taas opettajat nostavat esille yksittäisiä tekijöitä.
Section
Articles

Published

2017-12-31