Om att uppfinna hjulet på nytt
Kvarteret som byggsten för staden
DOI:
https://doi.org/10.37457/arf.147230Avainsanat:
kvarter, stadsliv, urban design, urbanitet (stadsmässighet)Abstrakti
Stadsplaneringen av idag eftersträvar utpräglad urbanitet, men ofta förblir urbanitetsbegreppet och dess kontextualisering oklara. Begreppet kan klargöras genom att skilja arkitektonisk från social urbanitet och i fråga om arkitektonisk urbanitet, liksom i denna kvartersstudie, ta fasta på idealtypiska drag såsom slutna kvarter, finkornigt uppdelade i tomter och i hus med aktiva gatuplan. Denna prototypiska urbana grundstruktur kan liberaliseras enligt stadsstrukturell kontext för att tillåta bland annat fristående offentliga byggnader och, i förstadsmiljö, ”hus i park”. – Forskningsfrågan är vilka kvartersegenskapernas sociala, ekonomiska och ekologiskt hållbarhetsmässiga följder är för kvarterets och stadens funktion och hur etablerade urbana drag bör vägleda nyskapande planering. Även gränserna för det urbana utstakas därvid. – Teoretiskt utgår studien från att arkitektonisk urbanitet är samhälleligt viktig i och med att bebyggelsemönster influerar beteendemönster. Vid realiseringen bör ändå stadsbyggets vetenskapliga rationalitet förlikas med arkitekturens konstnärliga autenticitet. Utan att vara direkt programmatisk skiljer sig studien från rent deskriptiv forskning. Den avser i princip kunna instruera planeringen utifrån en politisk och professionell relativ konsensus (särskilt om urbanitetens önskvärdhet) samt vetenskaplig kunskap (om kvartersnedbrytningen och dess följder). Dylik forskning bör ses som principiellt bindande om den inte bestrids, trots att den rent faktiskt inte på ett sanktionerat sätt kan ingripa i pragmatisk, inte i första hand teoristyrd, planering. Ståndpunkten förutsätter en i viss mening kritisk, i detta fall struktureringsteoretisk, filosofisk-teoretisk syn. – I den närmare behandlingen betonas kvarterets roll som förmedlare mellan stadens mikro- och makronivå. Därvid noteras kvarterets av kulturella tolkningar beroende, ibland tvetydiga, identitet, motstridiga krav på dess dimensionering samt komplexiteten i kvarterets inre vad gäller permeabilitet, tomtindelning, bebyggdhet och ekonomisk-sociala funktioner. Den urbana grundstrukturen tillåter olika kvartersformer och ‑storlekar och annan variation, som dock kan påverka graden av urban intensitet och diversitet, stadsupplevelsen och stadens funktion. Viktigast för urbaniteten är ändå att den urbana grundstrukturen respekteras där den är tillämplig, nämligen närmast i innerstaden. För en välgrundad gradering av urbaniteten bör staden zonindelas. Förutom de avgörande kategorierna innerstad och förstad ger mer finfördelade begrepp (stadskärna, centrum osv.) en antydan om rätt exploateringsgrad, möjlig utbyggnad av kvarterets inre, husens och gatans gränssnitts karaktär med mera. Sådan ofta intuitiv, men därmed svårförmedlad, kunskap främjar koherent ekonomisk-social och arkitektonisk diversitet både lokalt och inom stadsområdet. – I Helsingfors har den urbana grundstrukturen lidit något av kvartersstora hus i centrum och kvartersöppning i den nya innerstaden. Provinsstäder har avurbaniserats mer påtagligt genom nedbrytning av kvartersstrukturen i rutnätsstaden. – Redan ur arkitektonisk synpunkt är kontextokänsligt urbanitetsfrämjande tveksamt. Därtill har förstadens avskildhet och naturnärhet ett socialt värde. Av hållbarhetsskäl bör den ”riktiga” staden ändå prioriteras. – Till slut presenteras en fallstudie av ett tänkt ekonomiskt-socialt gynnsamt kvartersutvecklande. Exemplet pekar på vikten av lokalt agentskap i den etablerade innerstaden med splittrat privat ägande. Strukturberoende social handling, som delvis abstraheras från, genomsyrar förvisso all stadsutveckling.Tiedostolataukset
Julkaistu
2024-08-15
Viittaaminen
Parkatti, J. (2024). Om att uppfinna hjulet på nytt: Kvarteret som byggsten för staden. Architectural Research Finland, 8(1), 368–389. https://doi.org/10.37457/arf.147230
Numero
Osasto
Peer-Reviewed Articles