Pohjantähti mielenkiinnon herättäjänä ja merkitysten lähteenä matematiikan ja fysiikan kouluopetuksessa

Authors

  • Jaska Poranen Tampereen yliopisto
  • Terhi Mäntylä Tampereen yliopisto

Abstract

Opettajan perustyötä on saada oppilaat kiinnostumaan yksittäisistä oppisisällöistä opetustilanteessa sekä aikaansaada myös niihin kohdistuvaa itsenäistä, aktiivista ja pysyvämpää mielenkiintoa.  Useimmille opettajille tämä tarkoittaa koko työuran kestävää ideointia ja kehitystyötä. Tähtihetkiä opettajan työssä ovat sellaisten oppimistilanteiden edesauttaminen, jotka johtavat lisäksi syviin merkityksien ja mielekkyyden kokemuksiin – matemaattisissa aineissa esimerkiksi silloin kun teoreettiselta vaikuttava ajattelu ja ulkoinen todellisuus toimivat ihmeteltävän hyvin yhdessä. Tässä työssä keskitytään kirjaimellisesti erääseen mahdolliseen tällaiseen hetkeen, leveysasteen määrittämiseen Pohjantähden avulla, jolloin pitää yhdistää yksinkertaista euklidista geometriaa ja fysiikkaa. Tutkimme sitä, näkevätkö tulevat matemaattisten aineiden opettajat tämän tähtihetkenä.

Published

2018-12-17

How to Cite

Poranen, J., & Mäntylä, T. (2018). Pohjantähti mielenkiinnon herättäjänä ja merkitysten lähteenä matematiikan ja fysiikan kouluopetuksessa. FMSERA Journal, 2(1), 23–33. Retrieved from https://journal.fi/fmsera/article/view/69902

Issue

Section

Vertaisarvioidut artikkelit