Yksilöllinen opetus ja itsearviointi osana yliopistomatematiikan opintojakson suoritusta
Abstract
Eriyttämisen tarve ja sähköisten oppimisympäristöjen antama tuki ovat suunnanneet käytännönjärjestelyjä kohti sulautuvaa oppimista ja opetusta. Toisaalta työelämä tarvitsee oppimiskykyisiä ammattilaisia erilaisiin toimiin. Yksi tällainen oppimiskykyä vahvistava työelämätaito on itsearviointi. Teimme Tampereen teknillisellä yliopistolla opetuskokeilun, jossa edellä mainitut asiat yhdistettiin. Opiskelijat tekivät itsenäisesti sähköisestä materiaalista muodostetun oppimiskokonaisuuden, jossa eritasoisilla monipuolisilla sähköisillä tehtävillä ja itsearvioinnilla pyrittiin syvällisempään oppimiseen. Artikkelissa on kuvattu tutkimusta ja siitä saatuja alustavia positiivisia tuloksia. Tutkimukseen osallistui 62 opiskelijaa ja tutkimusaineiston kysymykset olivat osana oppimiskokonaisuuden tehtäviä.