Etäyhteistyötä yliopiston ja alakoulun välillä fysiikan luokanopettajakoulutuksessa
Abstract
Koronapandemian aikana luokanopettajaksi opiskelevien kontaktit oppilaisiin ja kouluihin heikkenivät merkittävästi. Helsingin yliopistossa fysiikan didaktiikan kurssilla haasteeseen vastattiin etäyhteyksin toteutetussa yhteistyössä lahtelaisen Möysän alakoulun kanssa. Luokanopettajaopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat liikeilmiöiden aihepiiristä opetusvideoita, jotka sisälsivät kokeellisuutta ja tehtäviä 5-luokkalaisille. Koululaiset katsoivat videot, antoivat niistä palautetta ja tekivät annetut pohdinta- tai tutkimustehtävät luokanopettajaopiskelijoiden arvioitaviksi. Luokanopettajaopiskelijoille tehdyn palautekyselyn (n=57) perusteella oppilaitosyhteistyön mahdollistama kontakti oppilaisiin ja heidän opettajaansa oli motivoivaa ja tervetullutta piristystä pandemia-ajan opettajankoulutukseen. Erityisen hyödyllistä yhteistyö oli fysiikan osaamisen arvioinnin opiskelussa. Myös monia hankaluuksia raportoitiin, ja tulokset osoittavatkin ettei videovälitteisellä fysiikan opetuksella kuitenkaan voi korvata oppilaiden kohtaamista kasvotusten. Artikkelissa pohditaan oppilaitosyhteistyötä ja etäopetusta fysiikan didaktiikassa ja opettajankoulutuksessa.