ARGUMENTOINTIA PAINOTTAVA LUONNONTIETEEN KOULUOPETUS – KATSAUS TAVOITTEISIIN

Authors

  • Mikko H. P. Kesonen Itä-Suomen yliopisto
  • Risto Leinonen Itä-Suomen yliopisto
  • Mervi A. Asikainen Itä-Suomen yliopisto
  • Pekka E. Hirvonen Itä-Suomen yliopisto

Abstract

Tässä artikkelissa tarkastellaan argumentointia painottavan luonnontieteen kouluopetuksen tavoitteita kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Tarkasteluun valittiin 14 luonnontieteen kouluopetuksen kansainvälistä tutkimusartikkelia, joissa esiintyvät kuvaukset argumentoinnin tavoitteista luokiteltiin niissä esiintyvien teemojen perusteella. Tavoitekuvauksista erottui kolme pääteemaa: koulussa opetettavien luonnontieteiden autenttisuuden lisääminen, oppilaiden ajattelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen tukeminen sekä sisältötiedon osaamisen ja luonnontieteellisen sivistyksen syventäminen. Autenttisen kuvan välittäminen luonnontieteistä oppilaille näyttäytyi edellytyksenä muiden oppimistavoitteiden saavuttamiselle. Tavoitteiden tunnistaminen edesauttaa argumentoinnin painottamista suomalaisessa luonnontieteen opetuksessa.

Downloads

Published

2017-10-31

How to Cite

Kesonen, M. H. P., Leinonen, R., Asikainen, M. A., & Hirvonen, P. E. (2017). ARGUMENTOINTIA PAINOTTAVA LUONNONTIETEEN KOULUOPETUS – KATSAUS TAVOITTEISIIN. FMSERA Journal, 1(1), 43–53. Retrieved from https://journal.fi/fmsera/article/view/60938

Issue

Section

Vertaisarvioidut artikkelit