TIEDEKASVATUKSEN PÄÄMÄÄRISTÄ

Kirjoittajat

  • Arto Mutanen Maanpuolustuskorkeakoulu & Merisotakoulu

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan tiedekasvatuksen päämääriä filosofisesta näkökulmasta. Artikkelissa tarkastellaan tiedekasvatuksen episteemisiä ja käytännöllisiä päämääriä kytkemällä ne yhtäältä ihmiskäsityksiin ja toisaalta valistusaatteeseen kytkeytyviin päämääriin. Näin on mahdollista löytää kiinnostavia yhteyksiä oppiainelähtöisen ja yhteiskunnallista relevanssia painottavien lähestymistapojen välille. Artikkeli tuo esiin, miten tieteenfilosofialla, filosofian historialla ja tieteen historialla on rakentava rooli opetuksen suunnittelussa riippumatta tiedekasvatukselle asetetuista päämääristä. Tämä havainto ei poista eroja, mutta mahdollistaa siltojen rakentamisen lähestymistapojen välille.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2021-10-29

Viittaaminen

Mutanen, A. (2021). TIEDEKASVATUKSEN PÄÄMÄÄRISTÄ . FMSERA Journal, 4(2), 72–86. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/fmsera/article/view/103275