Kestävän kehityksen kompetenssien ja opetuksen edistämineen kemian yliopistokoulutuksessa

Kirjoittajat

  • Emmi Vuorio Helsingin yliopisto
  • Johannes Pernaa Helsingin yliopisto
  • Maija Aksela Helsingin yliopisto

Abstrakti

Kestävän kehityksen yliopisto-opetuksen edistäminen on avain hyvään, kestävään tulevaisuuteen. Tässä paperissa esitellään laajemman kyselytutkimuksen kaksi tutkimuskysymystä: (i) Miten kestävän kehityksen taitoja edistetään kemianalan yliopisto-opetuksessa? (ii) Millaisia opetusmenetelmiä opetuksessa käytetään? Kontekstina on kasvihuonekaasut. Tutkimukseen osallistui 9 yliopistoa ja 43 kemianalan yliopisto-opettajaa. Aineisto käsiteltiin sekä kvantitatiivisen analyysin, että kvalitatiivisen sisällönanalyysin keinoin. Taitojen oppimista pidettiin yleisesti tärkeänä. Kriittisen ajattelun taidon oppimista pyritään erityisesti edistämään opetuksessa. Yliopisto-opettajat käyttivät monipuolisia opetusmenetelmiä, esimerkiksi kriittistä lukemista ja kirjoittamista ja ongelmalähtöistä oppimisista. Kestävän kehityksen kompetenssien edistäminen on tärkeä huomioida entistä paremmin kemian yliopisto-opetuksessa. Niiden edistämiseen tarvitaan koulutusta ja lisätutkimusta

Julkaistu

2021-10-29 — Päivitetty 2023-07-04

Versiot

Viittaaminen

Vuorio, E., Pernaa, J., & Aksela, M. (2023). Kestävän kehityksen kompetenssien ja opetuksen edistämineen kemian yliopistokoulutuksessa. FMSERA Journal, 4(2), 34–55. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/fmsera/article/view/103291 (Original work published 29. lokakuuta 2021)