LUKION ENSIMMÄISEN YHTEISEN MATEMATIIKAN KURSSIN VAIKUTUKSET MATEMATIIKKAVALINTAAN
Abstrakti
Lukiomatematiikan ensimmäisen kurssin yhtenä tavoitteena on lisätä pitkän matematiikan oppimäärän valintaan lukio-opinnoissa. Toisaalta matematiikkavalinnan yhteyttä akateemisen suoriutumisen voidaan tarkastella neljän toisistaan eroavan teoreettisen mallin avulla. Tarkastelemme, millaisia muutoksia opiskelijoiden matematiikkavalinnoista on löydettävissä vuosien 2017 ja 2020 väliltä, sekä millaisia ovat nämä valintojen taustavaikuttimet vuoden 2020 aineistossa. Valinnan keskeisimmät vaikuttimet ovat opintomenestys, lähipiiri sekä tulevaisuuden tarpeet. Pitkän ja lyhyen matematiikkavalinnan taustavaikuttimet eroavat toisistaan. Tarkastellen tuloksia motivaatioteorioiden näkökulmista lyhyen matematiikan valinta ei näyttäydy tulevaisuuden valintana vaan pikemmin nykyhetkeen sijoittuvana oman identiteetin suojaamisen keinona.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Versiot
- 2022-11-18 (2)
- 2021-10-29 (1)