LUKION ENSIMMÄISEN YHTEISEN MATEMATIIKAN KURSSIN VAIKUTUKSET MATEMATIIKKAVALINTAAN

Kirjoittajat

  • Päivi Portaankorva-Koivisto Helsingin yliopisto
  • Lasse Eronen Itä-Suomen yliopisto
  • Sirkku Kupiainen Helsingin yliopisto
  • Markku Hannula Helsingin yliopisto

Abstrakti

Lukiomatematiikan ensimmäisen kurssin yhtenä tavoitteena on lisätä pitkän matematiikan oppimäärän valintaan lukio-opinnoissa. Toisaalta matematiikkavalinnan yhteyttä akateemisen suoriutumisen voidaan tarkastella neljän toisistaan eroavan teoreettisen mallin avulla. Tarkastelemme, millaisia muutoksia opiskelijoiden matematiikkavalinnoista on löydettävissä vuosien 2017 ja 2020 väliltä, sekä millaisia ovat nämä valintojen taustavaikuttimet vuoden 2020 aineistossa. Valinnan keskeisimmät vaikuttimet ovat opintomenestys, lähipiiri sekä tulevaisuuden tarpeet. Pitkän ja lyhyen matematiikkavalinnan taustavaikuttimet eroavat toisistaan. Tarkastellen tuloksia motivaatioteorioiden näkökulmista lyhyen matematiikan valinta ei näyttäydy tulevaisuuden valintana vaan pikemmin nykyhetkeen sijoittuvana oman identiteetin suojaamisen keinona.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2021-10-29 — Päivitetty 2022-11-18

Versiot

Viittaaminen

Portaankorva-Koivisto, P., Eronen, L., Kupiainen, S., & Hannula, M. (2022). LUKION ENSIMMÄISEN YHTEISEN MATEMATIIKAN KURSSIN VAIKUTUKSET MATEMATIIKKAVALINTAAN. FMSERA Journal, 4(2), 19–33. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/fmsera/article/view/103300 (Original work published 29. lokakuuta 2021)