Huomion kiinnittyminen koko luokan simulaatio-opetuksessa - tapaustutkimus katseenseurantaa käyttäen
Abstrakti
Nykyteknologian avulla opiskelijoiden huomionkiinnittymistä opetuksen aikana voidaan tutkia esimerkiksi katseenseurantalaseja käyttäen. Tätä kautta saadaan tietoa opiskelijoiden kognitiivisista prosesseista ja opettajan toiminnan vaikutuksesta niihin. Tässä tutkimuksessa seurattiin erään lukiolaisen katsetta koko luokan simulaatio-opetuksen aikana. Analyysi keskittyi opettajan toiminnallaan antamien vihjeiden merkitykseen huomion kiinnittymiselle. Opettaja ja opiskelija myös haastateltiin. Opiskelija seurasi melko hyvin opettajan antamia vihjeitä; opettajan vuorovaikutus simulaation kanssa sekä selvät kysymykset saivat opiskelijan huomion kiinnittymään vihjeiden mukaisesti. Tulevaisuudessa tulisi kerätä lisää dataa eri konteksteissa tulosten vahvistamiseksi.