Projektityöskentely matematiikan opiskelussa yläkoululaisten ja heidän opettajiensa kokemana

Kirjoittajat

  • Elina Viro Tampere University of Technology
  • Jorma Joutsenlahti Tampereen yliopisto
  • Sirkka-Liisa Eriksson Helsingin yliopisto

Abstrakti

Projektioppiminen on ongelmakeskeinen menetelmä, jossa tavoitteena on oppiaineen sisältöjen syvällisen ymmärryksen lisäksi työelämätaitojen harjoittelu. Opetus pyrkii yhdistämään opiskeltavan aineen oppilaiden jokapäiväiseen elämään tai tulevaan työelämään. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme oppilaiden (N = 201) ja opettajien (N = 10) kokemuksia projektityöskentelystä yläkoulun matematiikan tunneilla. Projektit tukivat oppilaiden ymmärrystä siitä, missä matematiikkaa tarvitaan koulun ulkopuolella ja motivoivat erityisesti poikia matematiikan opiskeluun.

 

Tiedostolataukset

Julkaistu

2017-10-31

Viittaaminen

Viro, E., Joutsenlahti, J., & Eriksson, S.-L. (2017). Projektityöskentely matematiikan opiskelussa yläkoululaisten ja heidän opettajiensa kokemana. FMSERA Journal, 1(1), 121–131. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/fmsera/article/view/60934