ARGUMENTOINTIA PAINOTTAVA LUONNONTIETEEN KOULUOPETUS – KATSAUS TAVOITTEISIIN

Kirjoittajat

  • Mikko H. P. Kesonen Itä-Suomen yliopisto
  • Risto Leinonen Itä-Suomen yliopisto
  • Mervi A. Asikainen Itä-Suomen yliopisto
  • Pekka E. Hirvonen Itä-Suomen yliopisto

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastellaan argumentointia painottavan luonnontieteen kouluopetuksen tavoitteita kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Tarkasteluun valittiin 14 luonnontieteen kouluopetuksen kansainvälistä tutkimusartikkelia, joissa esiintyvät kuvaukset argumentoinnin tavoitteista luokiteltiin niissä esiintyvien teemojen perusteella. Tavoitekuvauksista erottui kolme pääteemaa: koulussa opetettavien luonnontieteiden autenttisuuden lisääminen, oppilaiden ajattelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen tukeminen sekä sisältötiedon osaamisen ja luonnontieteellisen sivistyksen syventäminen. Autenttisen kuvan välittäminen luonnontieteistä oppilaille näyttäytyi edellytyksenä muiden oppimistavoitteiden saavuttamiselle. Tavoitteiden tunnistaminen edesauttaa argumentoinnin painottamista suomalaisessa luonnontieteen opetuksessa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2017-10-31

Viittaaminen

Kesonen, M. H. P., Leinonen, R., Asikainen, M. A., & Hirvonen, P. E. (2017). ARGUMENTOINTIA PAINOTTAVA LUONNONTIETEEN KOULUOPETUS – KATSAUS TAVOITTEISIIN. FMSERA Journal, 1(1), 43–53. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/fmsera/article/view/60938