PROJEKTIOPPIMISEN MALLIN KEHITTÄMINEN KUVATAITEEN JA YMPÄRISTÖOPIN MONIALAISEEN OHJAAMISEEN
Abstrakti
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yhtenä tavoitteena on eheyttää opetusta. Checkpoint Leonardo, muuttuva energia -oppimisprojektissa (CPLME) yhdistimme luonnontieteen sisältöjä muihin kouluaineisiin, erityisesti kuvataiteeseen. Samalla pyrimme kehittämään projektioppimisen mallin, joka eheyttää opettajan- ja täydennyskoulutusketjun hyödyntäen koulun ulkopuolisia ja virtuaalisia oppimisympäristöjä ja -yhteisöjä. Tutkimme opettajaopiskelijoiden näkemyksiä oppiaineiden rooleista ja oppimisympäristöjen hyödyntämisestä CPLME -tapauksessa. Kaikki kyselyyn osallistuneet 27 opiskelijaa pitivät luonnontiedettä tietämiseen liittyvänä ja 23 heistä piti kuvataidetta tekemiseen liittyvänä oppiaineena. Oppimisympäristöinä ajateltiin eniten luontoa ja museoita. Opiskelijoista 10 ei osannut nimetä yhtään virtuaalista oppimisympäristöä.