Työkäsitteen oppiminen tutoriaali-intervention aikana

Kirjoittajat

  • Mikko Henri Petteri Kesonen Itä-Suomen yliopisto
  • Esa Harjulampi Liperin koulu
  • Mervi A. Asikainen Itä-Suomen yliopisto
  • Risto Leinonen Itä-Suomen yliopisto
  • Pekka E. Hirvonen Itä-Suomen yliopisto

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan missä määrin pienryhmätyöskentelyyn perustuva Tutorials in Introductory Physics –opetusmenetelmä tukee työkäsitteen oppimista luentosaliopetukseen suunnitellun tutoriaali-intervention aikana. Interventio toteutettiin mekaniikan perusopintotason kurssin 90 minuutin luentokerralla, jonka aluksi ja lopuksi 82 opiskelijaa vastasi kirjallisiin testikysymyksiin. Esi- ja jälkitestin välillä opiskelijat tekivät tutoriaalitehtäviä ohjaajien avustamana. Esi- ja jälkitestitehtävien oikeiden vastausten ja perusteluiden määrä kasvoi noin 30 prosenttiyksikköä, mikä vastaa tutoriaaliopetusmenetelmän oppimistuloksia mekaniikan kontekstista. Niinpä luentosalikontekstissa toteutettu tutoriaali-interventio vaikuttaa tukevan työkäsitteen oppimista samansuuruisesti kuin pienryhmätyöskentelyyn nojautuva perinteinen tutoriaaliopetus.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2018-12-17

Viittaaminen

Kesonen, M. H. P., Harjulampi, E., Asikainen, M. A., Leinonen, R., & Hirvonen, P. E. (2018). Työkäsitteen oppiminen tutoriaali-intervention aikana. FMSERA Journal, 2(1), 111–120. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/fmsera/article/view/69778